Home / Kultur / Recension – julkalendern ”Jakten på Tidskristallen”

Recension – julkalendern ”Jakten på Tidskristallen”

Julkalendern är ett lika givet inslag i Sveriges hushåll i december månad som glögg och julgranar. Alla har vi våra olika favoriter från barndomen och olika erfarenheter av hur dessa har format oss. Något vi alla nog kan skriva under på dock, är att julkalendern under barndomen (och kanske även under vuxen ålder) var en av årets absoluta höjdpunkter.

Årets julkalender har namnet ”Jakten på Tidskristallen” och beskrivs av SVT som en sci-fi resa, med juliga inslag. Jag tittade på första avsnittet, för att se om det var något att hänga i julgranen.

Första avsnittet cirkulerar kring tre karaktärer; Asrin, Lima, Max – vilka också är seriens huvudpersoner. De tre barnen bor i en vanlig svensk stad, går på en vanlig svensk skola – där alla tre utsätts för mobbning i olika former. En dag blir de upplockade av övernaturliga krafter, som berättar att de tre blivit antagna till framtidsakademien. Framtidsakademien är en skola på obestämd plats, där eleverna kan bli precis vad de vill, så som ninja eller popstjärna. Lärarna berättar att det är ”världens mest framstående internat för tonåringar, och nu uppenbarligen också för små barn”. Max, Lima & Asrin märker snart att skolan inte är riktigt vad de förväntat sig, då de under en nattlig upptäcksfärd upptäcker något mycket speciellt…

Julkalenderns första avsnitt lämnar mycket till fantasin, och på så vis skapas det en dragningskraft till att fortsätta kolla på de resterande 23 delarna. Serien visar på ett nytänk gällande julkalendrarna, då den de senaste åren varit väldigt centrerade kring olika typer av juläventyr på jorden – med ganska lika karaktärer när det kommer till bakgrund och uttryck. Serien visar på humor och spänning, allt blandat i en rymd-shaker och med intressanta karaktärer som en vill lära känna bättre. Alla vill vi väl ha lite mer spänning i vardagen, framför allt som barn – och på så vis blir denna julkalender en äventyrsstig mot den 24e december. Det negativa är att risken finns att den blir för övernaturlig, då det alltid är viktigt för barn att kunna identifiera sig med en historia.

Jag kommer att följa denna julkalendern. Dels för att jag gillar karaktärerna, och dels för att den berättar en inledning på ett äventyr som kan ta många spännande vändningar, samt ett och annat skratt. Bra jobbat SVT!

Årets julkalender

• Manus & regi: Oskar Mellander & Tord Danielsson
  • Skådespelare: Monna Orraryd spelar Asrin, Vincent Wettergren spelar Max och Naima Palmaer spelar Lima.
  • Övriga roller: Felice Jankell, Rikard Wolff, Julia Ragnarstam, Kodjo Akolor, Klas Wiljergård, Fredrik Granberg, Sissela Benn, David Wiberg, Bianca Kronlöf, Erik Johansson, Björn Gustafson, Per Andersson, Angelika Prick, Anton Lundqvist med fler.
  • Baserad på: Boktrilogin ”Speglarnas hemlighet” av Erika Vallin.
  • Ansvarig utgivare: Johanna Gårdare

Källa: SVT